遇到解不開的問題,如果別人告訴我怎麼解題,
即使當時懂了,也會很快忘記,
因為並沒有完全變成自己的知識。
但是,自己花了很長時間,
絞盡腦汁解出的問題不會忘記。
—— 津村光平《學生街殺人》


只從單一角度看,會不瞭解本質,人和土地都一樣。
—— 加賀恭一郎《當祈禱落幕時》


如果找不到目標,就一直尋找,直到找到為止。
如果一輩子都找不到,這也是一種人生。
—— 津村光平《學生街殺人》

2016年9月17日 星期六

嵐 J-web 一周 message(2016 - 37 松本潤)


12/09/2016 - 18/09/2016



「結成17年だって‼️皆様のおかげです。ありがとう✨ 潤」

「成團17年了耶~‼️都是托各位的福。謝謝大家✨ 潤」


”It’s apparently the 17th anniversary of our formation‼️ It’s all thanks to you guys. Thank you.✨ Jun”




(完)


嵐 J-web 一周 message(2016 - 36 相葉雅紀)


29/08/2016 - 04/09/2016




「夏休みは満喫しましたか?いっぱい遊びましたか?お疲れサマー 相葉」

「大家有沒有好好享受暑假呢?有沒有去大玩特玩?辛苦囉   相葉」

“Did you get to thoroughly enjoy your summer vacation? Did you do a lot of playing around? Hope you had a great time! -Aiba”




嗯,總是覺得官方的英文翻譯用詞怪怪的。

嵐もお疲れ様でした。
雖然最近沒有在跟嵐的消息,但巡迴結束了吧。
9月14日發行了 “Power of the Paradise”,10月尾有大碟 “Are you Happy?”。
雖然過了15週年,今年也是忙綠的一年。
邁向20年!





(完)


嵐 J-web 一周 message(2016 - 35 櫻井翔)


29/08/2016 - 04/09/2016



「あーーーなっつやすみー  が終わる。松本くん H!B!D!櫻井」

「啊`~~~暑假~      要結束了。松本-kun H!B!D!櫻井」

“Aaah... summer break... is over. Matsumoto-kun, H! B! D! Sakurai”






(完)

2016年9月15日 星期四

「言語」の勉強?【03】~ように


「言語」の勉強?
Studying "language"?
學「語言」?





內容・CONTENTS

[1] V1-辞書形・V1-ない+ように、S2

[2] V1-辞書形+ように+なります
[2] V1-ない+なく+なります

[3] V1-辞書形・V1-ない+ように+します


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[1]
V1-辞書形・V1-ない+ように、S2

V1
-普通形(表示可能的動詞)
-dictionary form (potential verbs)
ように
S2
-ない
-ない form

為了 V1S2
S2, so that V1

·       V1 表示目的或目標的狀態。
V1 indicates the purpose or an aim.
·       S2 表達的是為了達到 V1 表示的目標而做的意志性動作。
S2 expresses a volitional action to get closer to the objective stated by V1.

1ギータが上手弾けるように、毎週3回練習しています。
為了能拿手地彈吉他,我每週練習三次。
I practice three times a week so that I can play the guitar well.

2)先生の言葉を忘れないように、メモしました。
為了不忘記老師說的話,我做了筆記。
I took notes so that I will not forget my teacher’s words.




[2]
V1-辞書形+ように+なります
V1-ない+なく+なります

V-普通形(表示可能的動詞)
V-dictionary form (potential verbs)
ように                                          
なります
V-ない
V-ない form
なく

變得/不能 V
Become able/unable to V

·       這個句型表示從一種狀態變化成另一種狀態。
This structure indicates a change from one state into another state.
·       V 是表示能力或可能的動詞。
V are verbs that express ability or possibility.

3Aしんちゃんはピーマン食べるようになりましたか。
B:はい、食べるようになりました。
B’:いいえ、まだです。

A:小新變得能吃青椒了嗎?
B,變得能吃了
B’:不,還沒。

AHas Shin-chan become able to eat green peppers?
BHe became able to eat green peppers.
B’No, not yet.

4)最近辞書がなくても、新聞が読めるようになりました。
最近即使沒有辭典,也變得能讀懂報紙了。
Recently, even without a dictionary, I become able to read the newspaper.

5)遅ければ、ポースタがもらわなくなるよ。
遲到的話,會拿不到海報喔。
If you are late, you will not be able to get a poster.





[3]
V1-辞書形・V1-ない+ように+します

V-普通形
V-dictionary form
ように
[します]
しています
してください
V-ない
V-ない form

試著做/ V
Try to/not to V

·       這個句型表示習慣性或持續性地努力做或不做某個動作。
This structure expresses the habitual or continuous effort to do or not do something.
·       「~ようにしてください」是用來間接地請求對方為某個目標做持續性的努力或;為一次性的目標做努力。
「~ようにしてください」is used to indirectly request the listener to make continuous effort to achieve a goal or; to do something in a one-time situation.
·       請求的句型不能用來要求對方做必須是當下進行的動作。
The request structure cannot be used to request the listener to do an action that needs to be done on the stop.

6)健康のために、山田さんは肉を食べないようにしています。
為了健康著想,山田先生在試著不吃肉。
For the sake of his health, Mr. Yamada is trying not to eat meat.

7)毎週3回運動するようにしてください。
請試著每週運動三次。
Please try to exercise three times a week.

8)明日の会議は遅れないようにしてください。
明天的會議、請絕對不要遲到。
Please be sure not to be late for tomorrow’s meeting.

9)*早く庭に遊びたければ、早くお弁当を食べるようにしてください。

> 早く庭に遊びたければ、早くお弁当を食べてください。





參考・References

Minna no Nihongo 2-1 Translation & Grammatical Notes in English(Asian Edition)— Lesson 36



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(完)