Learning Japanese from start (again)
日語之重新開始(再)
【12】助詞ファーストフードセット(?)Particle Fast-food set-meal (?) 助詞速食套餐(?)
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The pointless struggle (not!) before examinations.
考試前的垂死爭扎(才不是啦!)。
I am still confused with when to use「に」, when to use「で」to mark location...
對什麼時候用「に」,什麼時候用「で」作地點的助詞還是有點不清楚...
Might as well revise all the particles...
乾脆把助詞都搬出來複習好了...
Of course there are much much more particles and much much more ways to use particles than what I listed in this post.
除了我列下的助詞和用法,當然還有更多的助詞和更多的用法。
I just tried to compile as much particles that was taught as possible, because like I mentioned, exams are coming……
我只是把那些學到的助詞儘量整理出來,因為我說了,考試要到了…
復習しましょう!!
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Reference 參考
Minna no Nihongo Elementary 1-1 Translation & Grammatical Notes in English
Random websites for ideas of translation.
各種網站作為翻譯的參考。
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Disclaimer: As much as I tried to check, I may make mistakes in this post. Please forgive me and feel free to correct me. Making mistakes and correcting it is part of learning!
話說在前頭:我再怎麼檢查和確認,可能還是會寫錯東西,還請見諒… 有發現什麼錯的東西還請糾正。在學習上犯錯然後糾正也是學習的一部分!
は
① Topic marker 表示話題
Topic 話題 は Verb phrase/Adjective/Noun 動詞句/形容詞/名詞
母は晩ご飯を料理します。
My mother is cooking dinner.
母親在做晚餐。
飛行機は速いです。
An aeroplane is fast.
飛機很快。
私は学生です。
I am a student.
我是學生。
I am a student.
我是學生。
が
Subject 主題 が Verb/Adjective/Noun 動詞/形容詞/名詞
教室に誰がいますか。
Who is in the classroom?
是誰在教室裡?
… 山田さんが(教室に)います。
It's Yamada who is in the classroom.
是山田在教室裡。
Who is in the classroom?
是誰在教室裡?
… 山田さんが(教室に)います。
It's Yamada who is in the classroom.
是山田在教室裡。
② Express meaning of “But…” 表示「但是…」的意思
S1(+/-) が、S2(-/+)。
この公園はきれいですが、あまり静かじゃありません。
This park is beautiful, but not very quiet.
這座公園很漂亮,但是不怎麼安靜。
あの店はおいしかったです。そして、静かでしたが、とても高かったです。
That shop was delicious (refers to the food served). And then it was quiet, but it was very expensive.
那家店很好吃。然後很安靜,但是非常貴。
は
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が
|
|
Topic/Subject 話題/主題 |
The topic is something shared and can be omitted in subsequent lines. 話題是共有的,而且出現一次後就能夠省略。 佐藤さんは先生ですか。 … はい、(佐藤さんは)先生です。 |
The subject (noun) is the main element in the sentence denoting action/presence. 主題是表示動作/存在的句子的主要成分。 教室に何がありますか。 … 椅子や机(など)があります。 |
Topic/Subject 話題/主題 |
The topic is not the new important information. 話題不是重要的新信息。 火曜日は休みですか。 … はい、(火曜日は)休みです。 |
The subject is an unknown new element. 主題是新的未知句子成分。 いつが休みですか。 … 火曜日が休みです。 |
Topic/Subject 話題/主題 |
When「は」is used, the other elements in the sentence besides the topic is the new and important information. 使用助詞「は」時,話題以外的信息才是新的和重要的。 私は本を読みます。 |
When「が」is used, the subject is the new and important information. 使用助詞「が」時,主題是新的和重要的信息。
私は本が好きです。
|
Wh-words Wh-疑問詞 |
Wh-words (who, what, when, where, why, how) never appear as the topic. Wh-疑問詞(詢問時間、地點、人物、原因的詞)不會出現在話題的位置。 X |
Wh-words can appear as the subject. Wh-疑問詞可以出現在主題的位置。 誰がいませんか。 … 田中さんがいません |
Wh-words 疑問詞 |
Question words(だれ/どこ/どれ/なんなに/…)always comes after「は」. 疑問詞(だれ/どこ/どれ/なんなに/…)一定時出現在「は」後面。 山田さんはどこがいますか。 |
Question words(だれ/どこ/どれ/なんなに/…)usually comes before「が」. 疑問詞(だれ/どこ/どれ/なんなに/…)通常會出現在「が」的前面。 山田さんはどこがいますか。 |
Noun 名詞 |
The noun (functioning topic in this case) marked by「は」is the shared element between speaker and listener. 充當話題的名詞是說話者和聽著之間共有的話題。 あなたは果物の中でが一番好きですか。 … (私は)りんごが一番好きです。 |
Verbs and adjectives with nouns (functioning subject in this case) marked by「が」are those that describes preference, ability, possession, and likes. 當動詞和形容是那些形容喜好、能力、持有還有喜愛的,名詞(充當主題)要用「が」來當助詞。 りんごが好きです。 … はい、好きです。 |
The examples I tried to make up may not be very good examples…
我嘗試造的例子可能不是太好的例子…
か
① Question marker 表示問題
N1 は N2 ですか。
山田さんは学生ですか。
… はい、学生です。
… いいえ、学生じゃありません。(先生です。)
② Choice between 2/Alternative maker 二選一的標記
S1か、S2か。
これは「O (オー)」ですか、「0 (ゼロ)」ですか。
… 「O (オー)」です。
… 「0 (ゼロ)」です。
あなたのかばんは赤いですか、黒いですか。
… (私のかばんは)赤いです。
… (私のかばんは)黒いです。
と
① Connector of nouns (and) 名詞的連接詞(和)
N1 と N2
日曜日と月曜日は休みです。
Sunday and Monday are off-days.
星期日和星期一是休息日。
② Marker of “companion” 「同伴」的標記
一昨年、家族と日本へ行きました。
Two years ago, my family and I went to Japan.
前年,我和家人去了日本。
友達と映画を見ました。
I watched a movie with my friend.
我和朋友一起看了電影。
に
① Location maker 表示地點
N(Location 地點) に V(presence 存在) (non-action verb? 非動作動詞?)
あそこの木の下に犬がいます。
Under that tree over there, there is a dog.
在那邊那棵樹下,有隻狗。
犬はあそこの木の下にいます。
A dog is under the tree over there.
一隻狗在那邊那棵樹下。
あそこの木の下に犬がいます。
Under that tree over there, there is a dog.
在那邊那棵樹下,有隻狗。
犬はあそこの木の下にいます。
A dog is under the tree over there.
一隻狗在那邊那棵樹下。
※ Verbs indicating location of motion are usually marked by「で」, with a few exceptions.
※ 表示動作的地點的動詞通常用「で」來標記,但也有幾個例外。
N(Specific time 明確的時間) に V
11時に寝ます。
To sleep at 11.
11點睡覺。
私は先週の水曜日(に)デパートへ行きました。
I went to the department store last Wednesday.
上個星期三,我去了百貨公司。
※ 「毎日」,「今朝」,「明日」and other expressions of time are not to be marked with「に」.
※ 「毎日」、「今朝」、「明日」等表示時間的詞都不能用「に」來作助詞。
③ Indicates direct object of a verb 表示動詞的直接賓語※ 「毎日」、「今朝」、「明日」等表示時間的詞都不能用「に」來作助詞。
N(person 對象) に Transitive verb (phrase) 及物動詞(句)
母にもらいました
Received from mother
從母親那裡得到的
田中さんにチョコレートをあげました。
I gave Tanaka chocolate.
I gave Tanaka chocolate.
我給了田中巧克力。
④ Marks quantifier (period) 表示動作的頻率
Quantifier(period) 時間段 に OO回 V
一か月に一回ぐらい映画を見ます。
I go to the movies about once in a month. / I watch movies about once a month.
我一個月裡大概去看一次電影。
一週間に5回学校へ行かいます。
I go to school 5 times a week.
一星期裡我去5天的學校。
N(goal 終點) に V(motion [intransitive] verb indicating entry 表示進入的移動性[不及物]動詞)
喫茶店(きっさてん)に入(はい)ります。
To enter a coffee house/café.
進去咖啡店。
バスに乗(の)ります。
To get on a bus.
搭巴士/公車
※ Contrast with「を ②」.
※ 和「を ②」對比。
※ 和「を ②」對比。
で
① Marks location of action 表示動作發生的地點
図書館(としょかん)で勉強します。
To study in the library.
在圖書館裡讀書。
駅で友達に会います。
To meet my friend at the the station.
和朋友在車站會面。
② Marks the means/material 表示手法/工具(手段)
私は毎日バスで学校へ行きます。
I go to school by bus everyday.
我每天都搭巴士去學校。
英語で手紙を書きました。
Wrote the letter in English. / Used English to write the letter.
用英語寫信。
“Dog” は日本語でなんですか。
What is “Dog” (called) in Japanese?
“Dog” 在(用)日語怎麼說?
What is “Dog” (called) in Japanese?
“Dog” 在(用)日語怎麼說?
… 「犬」です。
… It's “ee-nu”. (This is just a transliteration I made up on the spot)
… 「已怒」。(這是我即興想出來的音譯)
… 「已怒」。(這是我即興想出來的音譯)
(?)③ Marks category 表示類別
Category 類別(の中)で
果物で何が一番好きですか。
Of all fruits, which one do you like most?
所有水果當中,你最喜歡哪個?
… イチゴが一番好きです。
… I like strawberry the most.
… 我最喜歡草莓。
コンビニの中でどこへ一番よく行きますか。
… 7-Eleven(セブンイレブン)へ一番よく行きます。
(The particle must match the verb)
(助詞要配合動詞)
を
① Indicate direct object of transitive verb 表示及物動詞的直接賓語
① Indicate direct object of transitive verb 表示及物動詞的直接賓語
N(Direct object 直接賓語) を V(Transitive verb 及物動詞)
昼ご飯を食べます。
To eat lunch.
吃午餐。
毎朝、父は新聞を読みます。
My father reads the newspaper every morning.
父親每天早上都看報紙。
② Indicate point of departure 表示移動的起點
N(departure point 起點) を V(motion [intransitive] verb indicating departure 表示離開的移動性[不及物]動詞)
バスをおります。
To get off the bus.
下巴士/公車。
6時に教室を出(で)ます。
To leave the classroom at 6.
6點離開教室。
※ Contrast with「に ⑤」.
※ 和「に ⑤」對比。
※ 和「に ⑤」對比。
③ Mark the path/route of motion 表示通過的場所
N(Path of motion 通過的場所) を V(motion [intransitive] verb 移動性[不及物]動詞)
To take a walk in the park.
在公園裡散步。
道を歩きます。
To walk on the road.
走在路上。
の
① Indicating possession 表示持有
N1(owner 持有者) の N2(item possessed 持有物)
これは兄のえんぴつです。
This is my elder brother's pencil.
這是哥哥的鉛筆。
② Indicating affiliation 表示關係
N1(company/institution 機構) の N2(status/title 職位/身份)
ABCの社員
Employee of ABC Company
ABC公司的員工
佐藤さんはさくらパン屋の店員です。
Ms. Sato is the shop assistant of Sakura Bakery.
佐藤小姐是櫻花麵包店的店員。
③ Explanation 解釋
N1(explanation) の N2(item)
英語の本
Book on English
關於英語的書
これは日本語のクラスのノートです。
This is the notebook of Japanese Language Class.
這是日語課的筆記本。
(?)④ Ommision of N1 省略N1
(I am not sure what you will call this… It looks a bit different from apposition…)
(我不懂這該叫什麼… 和同位語不太一樣咧…)
N1 は N2の(N1)
その本は私の(本)です。
The second「本」can be omitted, but「の」cannot be omitted. In a way, when the second「本」is omitted,「の」in this sentence, also refers to the book.
第二個「本」可以省略,但是「の」不可以省略。某種意義上,「の」在這裡也指書。
(When N1 refers to people, it cannot be omitted. But usually, the second N1 will be another noun?)
(當N1指人的時候,不可以省略N1。不過通常第二個N1會是別的名詞?)
** N1 is ommisible when N1 is the property of N2, except in the case of refering to people.
** 當N1是N2的所有物時,N1可以被省略,除了指人的時候。
も
A:私は野球が好きです。
I like baseball.
我喜歡棒球。
B:私も野球が好きです。
I also like baseball.
我也喜歡棒球。
② Expressing meaning of both… and…/neither…nor… 表示兩者都…/兩者都不…
りんごとバナナ、どちらが好きですか。
… どちらも好きです。
I like both apple and banana.
蘋果和香蕉我都喜歡。
… どちらも好きじゃありません。
I like neither apple nor banana.
蘋果和香蕉我都不喜歡。
③ Expressing meaning of nothing/nobody/nowhere 表示什麼/什麼人/哪裡都沒有
A:つくえのしたに何がありますか。
What is there under the desk?
桌子底下有什麼東西?
B:何もありません。
There is nothing.
什麼都沒有。
A:教室に誰がいますか。
Is there anyone in the classroom?
教室裡有人嗎?
B:誰もいません。
Nobody is in there.
誰都不在(什麼人都沒有)。
A:先週の日曜日、どこへ行きましたか。
Where did you go last Sunday?
你上星期天去了哪裡?
B:どこ(へ)も行きませんでした。
I did not go anywhere.
我哪裡都沒去。
から
① Starting point of action/source/time period 時間段的起點/動作的起點或來源
山田さんは日本から来ました。
Mr. Yamada came from Japan.
山田先生來自日本。山田先生是從日本來的。
学校は午前10時からです。
School starts from 10a.m.
學校從10點開始。
私は母からお弁当をもらいました。
I received the lunch box from my mother.
我從母親手中接過(表示得到)便當。
② Reason 表示原因
S1(reason for S2 S2的原因) から、S2。
今朝11時に起きましたから、朝ごはんは食べません。
Because I woke up at 11 today, (that's why) I did not eat breakfast.
因為我今天11點起床,(所以)沒吃早餐。
☆
Interrogatives/Question words 疑問詞
これ/それ/あれ/どれ
This/That/That thing over there/Which (For refering to items)
這個/那個/那邊那個/哪個(物品的指示代詞)
這個/那個/那邊那個/哪個(物品的指示代詞)
このN/そのN/あのN
This N/That N/That N over there (For refering to nouns)
這N/那N/那邊那N(名詞的指示代詞)
這N/那N/那邊那N(名詞的指示代詞)
ここ/そこ/あそこ/どこ
This place/That place/That place over there/Where
這裡/那裡/那邊那裡/哪裡
這裡/那裡/那邊那裡/哪裡
誰(だれ)
Who/Whom
誰
どなた
Who/Whom (Polite form of「だれ」)
哪位(「だれ」的禮貌形)
誰
どなた
Who/Whom (Polite form of「だれ」)
哪位(「だれ」的禮貌形)
どのくらい
How long
多長時間
新幹線で東京から大阪まで、どのくらいかかりますか。
… 3時間ぐらいかかります。
どんな
What kind
什麼樣(的)
どちら
Which one哪一個
どちら — 2 choose 1 2選1
どれ — Choose 1 out of 3 and above 從三個或以上選一
どれ — Choose 1 out of 3 and above 從三個或以上選一
N1 — Category 類別
何 — What 什麼
どこ — Where 哪裡
だれ — Who 誰
いつ — When 什麼時候
何 — What 什麼
どこ — Where 哪裡
だれ — Who 誰
いつ — When 什麼時候
イチゴとぶどう(と)、どちら(のほうが)が好きですか。
… イチゴのほうが好きです。
カレーライスとカツ丼とオムライス(と)、どれ(のほうが)が好きですか。
… カレーライスのほうが好きです。
何(なん) vs 何(なに)
何(なん)
a) When it precedes a word whose first mora is in either た, だ or な-row (easier to pronounce)
當前面的音拍是た、だ或な-行的假名(因為比較容易發音)
b) When it is followed by a counter
當接在後面的是量詞
當前面的音拍是た、だ或な-行的假名(因為比較容易發音)
b) When it is followed by a counter
當接在後面的是量詞
何(なに)
When「なん」is not applicable (isn't this obvious?).
當不是讀作「なん」的時候(這不是廢話?)。
なん曜日
なん年(ねん)
なん月(がつ)
なん日(にち)
なん時
なん時
なにが好きですか。
なにを食べましたか。
なん語
How many words
多少字
How many words
多少字
なに語
What language
什麼語言
What language
什麼語言
なん人(にん)
How many people
多少人
How many people
多少人
なに人(じん)
What nationality
什麼國籍
(Polite way to ask 禮貌的問法:お国はどちらですか。)
What nationality
什麼國籍
(Polite way to ask 禮貌的問法:お国はどちらですか。)
いつ
When
幾時
(OOは)何歳ですか 。
いくら
how much (cost)
多少(價格)
いくつ
how many / how old (polite way to ask for age)
多少個 / 幾歲(詢問年齡的禮貌方式)
Polite way to ask for age 較禮貌的詢問年齡的方法:
すみません、おいくつですか。
Less polite way to ask 較不禮貌的問法:(OOは)何歳ですか 。
☆
(完)
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